Parempaa kaupunkia tekemässä

Miten tehdään parempaa kaupunkia? Parempaa kaupunkia ei voida tehdä kieltämällä ja rajoittamalla. Parempi kaupunki on sellainen, jossa kaikilla on hyvä olla ja liikkua.

Parempaa kaupunkia voidaan tehdä vaikka ajattelemalla asioita hieman eri tavalla kuin tavallisesti. Kaupunkibulevardeista on käyty ja tullaan käymään kovaa kädenvääntöä. Pikaraitiotien edut ovat selviä, mutta kenties pikaraitiotie voisi näyttää vaikka tällaiselta [1]. Tuleeko mieleen huvipuisto ja naurattaako? Hyvä, niin nauratti myös ensimmäiset junat, höyrylaivat, autot, ja lentokoneet. Eihän niistä nyt mitään voi tulla. Kylähullujen puuhastelua. Hevoskärry ja purjelaiva, paljon parempia.

Robottiliikennekin on vielä helppo leimata kylähullujen puuhasteluksi. Tutkimusten tuloksia ei voi kuitenkaan ohittaa: Tehokkaan raideliikenteen ja robottiautojen yhdistelmä vähentäisi henkilöautojen määrää 90 prosentilla [2]. Siis jo ilman ruuhkamaksuja ja pysäköintimaksujen korotuksia, ja kun tähän yhdistetään jo päätetyt asukaspysäköinnin maksujen vaiheittaiset korotukset [3], niin päästään pitkälle. Asukaspysäköinnin maksujen korotuksia täydellisesti vastustaville tiedoksi, että nämä jo vuonna 2013 päätetyt korotukset ovat hyvin kohtuullisia. Niiden jälkeenkin asukaspysäköinti Helsingissä on vielä yhteiskunnan tukemaa. Pysäköintiä Helsingissä tukevat myös monet asunto-osakeyhtiöt tarjoamalla pysäköintitilaa asukkailleen reilusti alle tuotantokustannusten.

Iltaluettavaksi Helsinki2050 suosittelee Seppo Lampisen tuoretta väitöskirjaa Tässä tie, missä kaupunki? [4], jossa on liki 400 sivua tiukkaa asiaa. Liikenneinfrastruktuuria on kehitettävä myös koko maan tasolla. Elinkeinoelämän keskusliiton lokakuussa 2012 pitämässä seminaarissa työstetty viiden kohdan lista [5] on edelleen ajankohtainen.

Niin, ja onhan myös köysiradat keksitty ja käytössä maailmalla. Helsingin kaupungin vuonna 2011 teettämän esiselvityksen mukaan köysirata Kruunuvuorenrantaan [6] olisi puolet raitiotievaihtoehtoa edullisempi ja hyödyt kuitenkin likimain samat [7]. Hymyilyttääkö? Hyvä, niin pitääkin. Kaupungissa saa olla hauskaa ja hauska kaupunki on myös parempi kaupunki.

Linkit:

[1] overheadtrain.com

[2] http://nokkelakaupunki.fi/2015/10/04/tehokkaan-raideliikenteen-ja-robottiautojen-yhdistelma-vahentaisi-henkiloautojen-maaraa-90-prosentilla/

[3] http://dev.hel.fi/paatokset/asia/hel-2013-004099/kslk-2014-18/

[4] http://tampub.uta.fi/handle/10024/97965

[5] http://ek.fi/ajankohtaista/tiedotteet/2012/12/10/elinkeinoelaman-viesti-paattajille-liikenneinfraan-tarvitaan-pitkan-tahtaimen-strategia/

[6] https://www.hsl.fi/sites/default/files/uploads/15_2011_koysirataselvitys.pdf

[7] http://www.hel.fi/static/public/hela/Kaupunkisuunnittelulautakunta/Suomi/Paatos/2011/Ksv_2011-08-30_Kslk_20_Pk/C6376CAD-8073-40A5-827E-F80CDE0F9154/Koysirataselvitys.html

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s